Efekty kształcenia

A. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy

Po ukończeniu Podyplomowych Studiów Filozoficznych absolwent:

  1. zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury,
  2. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii,
  3. zna terminologię filozoficzną w języku polskim,
  4. zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi,
  5. ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie ontologii i teorii poznania,
  6. ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie antropologii filozoficznej, aksjologii ogólnej, etyki i filozofii kultury,
  7. zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii,
  8. zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz ma wiedzę w zakresie historii filozofii europejskiej,
  9. zna i rozumie podstawowe problemy bioetyczne,
  10. zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism,
  11. zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie,
  12. zna metody interpretacji tekstu filozoficznego,
  13. wykorzystuje narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny filozoficzne.

B. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności

Po ukończeniu Podyplomowych Studiów Filozoficznych absolwent:

  1. wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych,
  2. samodzielnie zdobywa wiedzę,
  3. czyta i interpretuje tekst filozoficzny,
  4. słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,
  5. poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną,
  6. trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach,
  7. analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia,
  8. wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych,
  9. uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych,
  10. przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności,
  11. wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi,
  12. formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych,
  13. dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę,
  14. rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur.

C. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych

Po ukończeniu Podyplomowych Studiów Filozoficznych absolwent:

  1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego,
  2. jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów,
  3. efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania,
  4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego,
  5. wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym,
  6. ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla zrozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych,
  7. ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.

Skip to content