Tytuł projektu:
Normatywne znaczenie rozróżnienia między informatywnymi i nieinformatywnymi aktami mowy
Opis projektu:
Informacje można przekazywać na wiele sposobów. Możemy poinformować naszych słuchaczy, że pada deszcz wchodząc do mieszkania w przemoczonym ubraniu; nasz akcent może poinformować słuchaczy, skąd jesteśmy; ton naszego głosu może poinformować, że jesteśmy zirytowani lub źli. Jednak takie sposoby przekazywania i czerpania informacji o świecie mogą być nieprecyzyjne i prowadzić do błędnych wniosków. Na przykład, mogę być przemoczony, ponieważ byłem nieuważny podczas podlewania kwiatów w ogrodzie; mogę używać akcentu Cockney, aby wprowadzić kogoś w błąd i sprawić, że pomyśli, że pochodzę z Londynu; mój słuchacz może błędnie odczytać ton mojego głosu i założyć, że jestem zirytowany. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o świecie jest treść naszych aktów mowy. Kiedy więc mówię, że pada deszcz, że jestem z Pragi, że jestem zmęczony, przekazuję te informacje wprost. Ten projekt koncentruje się na informatywności i nieinformatywności aktów mowy na poziomie ich treści.
Stwierdzenia są uważane za centralne akty mowy dla naszej komunikacji i często są charakteryzowane jako zasadniczo dostarczające nowych informacji. Ponadto, będąc kooperatywni, nie chcemy przekazywać informacji, które już są znane. Dlatego powiedzenie czegoś, co jest już powszechnie wiadome, jest uważane za niewłaściwe. Niemniej jednak często angażujemy się w komunikację, którą można scharakteryzować jako nieinformatywną—na przykład przypominamy coś komuś lub zapewniamy naszych słuchaczy o rzeczy, która została już powiedziana. Głównym celem tego projektu jest zaproponowanie kompleksowej analizy aktów mowy, ze szczególnym uwzględnieniem ich informacyjnego i nieinformacyjnego charakteru.

Pierwszy etap badań będzie poświęcony obronie hipotezy silnej informatywności, zgodnie z którą stwierdzenia są aktami mowy co do zasady dostarczającymi nowych informacji. Celem będzie więc odpowiedź na następujące pytanie badawcze: „Jakie są podstawy i korzyści z traktowania stwierdzeń jako zasadniczo informatywnych?” W projekcie zastosowana zostanie normatywna teoria aktów mowy, zgodnie z którą akty mowy są kierowane przez konstytutywne normy. Druga część badań będzie polegała na analizie nieinformatywnych aktów mowy. Będzie to nowatorski wkład projektu do debaty o aktach mowy. Celem tej części będzie odpowiedź na następujące pytanie badawcze: „Jakie cechy wyróżniają nieinformatywne akty mowy i czym różnią się normy nimi kierujące od norm regulujących informatywne akty mowy?” Ostatnią częścią badań będzie zastosowanie otrzymanych wyników do zagadnień dotyczących natury świadectw i kłamstwa.
Wyniki zostaną zaprezentowane i omówione z wiodącymi naukowcami podczas stażu w USA, wizyt badawczych w Europie i konferencji. Efekt końcowy pracy zostanie opublikowany w formie artykułów w czołowych czasopismach filozoficznych.
Kierownik projektu

Doktorat obronił w 2023 roku na Uniwersytecie w Groningen (dysertacja pt. „Normativity and lying with non-assertoric speech”). Jego promotorami byli Emar Maier i Jeanne Peijnenburg, a egzaminatorami Mona Simion, Manuel García-Carpintero i Frank Hindriks. Wcześniej ukończył studia magisterskie z filozofii analitycznej na Uniwersytecie Barcelońskim (program APhil koordynowany przez grupę badawczą LOGOS). Obecnie jest kierownikiem trzyletniego projektu SONATINA finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, który dotyczy natury i funkcji nieinformatywnych aktów mowy. Autor artykułów opublikowanych w takich czasopismach jak Canadian Journal of Philosophy, Topoi, czy Acta Analytica.