Wykłady Michela Foucaulta w Collège de France

Tytuł projektu:

Wykłady Michela Foucaulta w Collège de France

Opis projektu:

Michel Foucault był profesorem w Collège de France od 1970 roku aż do śmierci w roku 1984. Odczytem zatytułowanym Porządek dyskursu rozpoczął wykłady w ramach utworzonej dla niego katedry „Historii systemów myślenia”. Były one, zgodnie z tradycją Collège de France, otwarte dla publiczności. Foucault przedstawiał na tych wykładach wyniki swoich badań, a często także koncepcje, nad którymi dopiero pracował, przez co znakomicie oddają one żywą myśl filozofa. Poruszał m. in. takie zagadnienia jak choroba psychiczna i instytucje psychiatryczne, mechanizmy władzy dyscyplinarnej czy – w ostatnich latach – starożytne techniki etycznej pracy nad sobą oraz związki między upodmiotowieniem i prawdą.  

W latach 1997-2015 wydawcy francuscy (Seuil/Gallimard) opublikowali wszystkie trzynaście tomów wykładów Michela Foucaulta na podstawie nagrań oraz sporządzonych przez niego notatek, opatrując je ponadto bogatym aparatem krytycznym. Celem projektu jest przekład i publikacja w Wydawnictwie Naukowym PWN siedmiu tomów, których nie ma jeszcze w polskim tłumaczeniu, oraz przygotowanie monografii Michel Foucault w Collège de France. Tłumaczenia zostaną sporządzone przez doświadczonych tłumaczy i poddane redakcji naukowej przez kierownika projektu. 

Kierownik:

Dr hab. Michał Herer – filozof i tłumacz, od 2004 roku wykładowca na Wydziale Filozofii UW. Publikował teksty poświęcone myśli i kulturze współczesnej, w tym książki: Gilles Deleuze. Struktury – Maszyny – Kreacje (2006), Filozofia aktualności. Za Nietzschem i Marksem (2012) oraz Pochwała przyjaźni  (2017). Za tę ostatnią otrzymał w 2016 roku Nagrodę im. Barbary Skargi. Przekładał m.in. teksty L. Althussera, G. Deleuze’a, M. Foucaulta i K. Theweleita. Stypendysta Rządu Francuskiego (2002, 2009), Centre National du Livre (2011, 2023), Deutscher Akademischer Austauschdienst (2009/2010) oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2011-2014).

Przejdź do treści