A. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Po ukończeniu podyplomowych studiów „Studia podyplomowe przygotowujące do nauczania etyki i filozofii – specjalizacja nauczycielska” absolwent:
- zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury,
- ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii,
- zna terminologię filozoficzną w języku polskim,
- zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi,
- ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie ontologii i teorii poznania,
- ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie antropologii filozoficznej, aksjologii ogólnej, etyki i filozofii kultury,
- zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii,
- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz ma wiedzę w zakresie historii filozofii europejskiej,
- zna i rozumie podstawowe problemy bioetyczne,
- zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism,
- zna metody analizy, interpretacji, problematyzowania i wartościowania zjawisk z zakresu praktyki klinicznej
- posiada pogłębioną wiedze na temat wybranych modeli etycznej analizy przypadków klinicznych,
- ma wiedzę o interdyscyplinarnej i dwoistej naturze bioetyki oraz o jej przedmiocie i stosowanych na jej gruncie metodach badawczych,
- rozumie rolę jaką spełnia bioetyka w regulacji praktyki medycznej oraz jej wkład w rozwój nauk biomedycznych,
- rozumie społeczno-kulturowe i polityczne uwarunkowania praktyki medycznej i rozwoju nauk biomedycznych,
- ma dogłębną wiedzę na temat problemów etycznych, jakie rodzi prowadzenie badań naukowych z udziałem ludzi, zwłaszcza badań biomedycznych, a także badań na ludzkich embrionach, materiale biologicznym ludzkiego pochodzenia oraz na zwierzętach,
- zna zasady i metody przeprowadzania etycznej oceny projektu badania naukowego z udziałem ludzi albo zwierząt.
B. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności
Po ukończeniu podyplomowych studiów „Studia podyplomowe przygotowujące do nauczania etyki i filozofii – specjalizacja nauczycielska” absolwent:
- potrafi samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł oraz posługiwać się w sposób zintegrowany wiedzą i umiejętnościami z zakresu filozofii i etyki, a także normami prawnymi, organizacyjnymi i zawodowymi,
- czyta i interpretuje tekst filozoficzny,
- słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,
- trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach,
- analizuje argumenty filozoficzne i etyczne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia,
- wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych i etycznych,
- uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych,
- przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych i etycznych, stosownie do ich istotności,
- wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi,
- formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne i etyczne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych,
- dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę,
- rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur,
- potrafi samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł oraz posługiwać się w sposób zintegrowany wiedzą i umiejętnościami z zakresu filozofii i etyki, a także normami prawnymi, organizacyjnymi i zawodowymi,
- prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i dylematy, jakie rodzi współczesna praktyka kliniczna i badawcza,
- stosuje metody problematyzowania, interpretacji, analizy i wartościowania zjawisk z zakresu praktyki klinicznej, wypracowane przez konsultantów/doradców ds. etyki,
- przeprowadza metodyczną analizę etyczną projektu prostego badania naukowego z udziałem ludzi albo zwierząt oraz sformułuje i merytorycznie uzasadnia opinię w sprawie dopuszczalności jego prowadzenia, posługując się wiedzą i umiejętności z zakresu etyki, a także właściwymi normami prawnymi i zawodowymi,
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną, etyczną i bioetyczną,
- potrafi stosować wybrane najważniejsze metody prowadzenia zajęć z filozofii,
- potrafi zbudować konspekt zajęć zgodnych z wymaganiami programowymi,
- potrafi zweryfikować wiedzę ucznia przy użyciu różnych narzędzi (test, wypracowanie, prezentacja).
C. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych
Po ukończeniu podyplomowych studiów „Studia podyplomowe przygotowujące do nauczania etyki i filozofii– specjalizacja nauczycielska” absolwent:
- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego,
- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów,
- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania,
- rozumie problematykę filozoficzną i etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu bioetycznego,
- docenia wartość i znaczenie dyskusji,
- potrafi współpracować w grupie, w szczególności dzielić pracę i odpowiedzialność za przygotowanie projektu,
- odznacza się rzetelnością, rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań konsultacyjnych i regulacyjnych,
- zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury,
- trafnie diagnozuje problemy pojawiające się podczas dynamiki grupowej na zajęciach z filozofii,
- jest wrażliwy na dobro wszystkich uczestników zajęć,
- jest otwarty i zaangażowany w rozmowę i bezstronnie ocenia przekonania wszystkich uczestników zajęć.